La República Catalana

News Comment/COMENTARI AL DIA

Text complet del debat del Parlament danès sobre la independència de Catalunya

Text complet del debat del Parlament danès sobre la independència de Catalunya

91a reunió dimarts, maig 12, 2015 a. 14.45

christiansborg_slot_fra_ridebanen_med_karet_og_flag-foto_mikkel_groenlund

Pregunta al ministre de Relacions Exteriors: Com el Govern donarà suport al dret del poble a l’autodeterminació respectar-se en relació amb una àmplia majoria del Parlament català, la societat i el govern català que vol celebrar un referèndum sobre la independència? per Nikolaj Villumsen (EL) i Christian Juhl (EL).

Nikolaj Villumsen (EL):  Unitat ha convocat per a aquesta sol·licitud per discutir el tema dels pobles a la lliure determinació i el dret a votar sobre la independència. És un tema que sempre ha estat rellevant, i probablement sempre ho serà. A Europa tenim nou- fàcil en els últims anys les discussions i referèndums sobre la independència.
Crec que tots estem junts l’any passat vam venir amb Escòcia quan tenia una votació sobre la independència de Gran Bretanya, i crec que hem seguit amb gran interès. Va ser un no estret a l’autonomia, però el debat va ser molt pertinent i la culminació de molts anys de voler tenir l’oportunitat de celebrar un referèndum
com a tal. D’aquesta manera va ser el vot democràtic a Escòcia una fita.
El 2008 es va unir a la de Kosovo
el parlament que ja ha estat reconegut per la majoria dels països de l’ONU. En Groenlàndia i les Illes Fèroe són les discussions en curs sobre el grau d’autonomia i independència en relació amb Dinamarca. És bo i és important que hi hagi espai per a les discussions democràtiques. Discussions sobre la independència, l’autodeterminació, la celebració de referèndums són una part essencial del nostre desenvolupament com a estats democràtics. Límits anteriors sovint s’estableixen com a resultat de les guerres i les lluites de poder sobre les decisions democràtiques. De fet, un pot dir que el referèndum de la frontera danesa alemanya de 1920 és una excepció que confirma la regla.
A l’Europa moderna, és el moment de trencar amb la violència del passat i poder i en lloc de decidir qüestions d’independència, de les fronteres nacionals i la lliure determinació dels mètodes democràtics i pacífics. Només per això va ser el vot a Escòcia tan important i tan interessant perquè té una oportunitat històrica per votar sobre la qüestió.
Una discussió de gran actualitat que està passant en aquest moment, és la discussió que està passant a Catalunya. A Catalunya, la població té la seva pròpia llengua, el català, i una llarga història d’opressió, especialment durant el règim de Franco, i té en les últimes dècades diversos graus d’autonomia. La discussió sobre la possible autonomia de Catalunya va històricament molt enrere
. Aquest novembre el Parlament català va decidir celebrar un referèndum. Es van apropar al govern espanyol i van demanar permís per celebrar un referèndum, però el Parlament espanyol es va negar a donar permís i ha declarat el referèndum il·legal.
El diàleg entre Espanya i Catalunya és en l’actualitat molt
trencat, i la qüestió de la independència continua sent un gran tema i probablement també sigui a les pròximes eleccions espanyoles i les eleccions catalanes a la tardor.
A Dinamarca és per descomptat crucial que no prenem una posició a favor o en contra de la independència, però que, com a part d
Europa relacionem amb el marc democràtic que s’està implementant per al debat sobre la independència, i la possibilitat de celebrar un referèndum. És important que a Dinamarca i a Europa estem treballant per trobar solucions democràtiques i pacífiques als debats sobre l’autodeterminació.

President: Gràcies a la ponent pels seus autors. Així que li dono la paraula al ministre de Relacions Exteriors de respondre la consulta.

Ministre de Relacions Exteriors (Lidegaard): Gràcies, president. Unitat m’ha demanat que expliqui com el govern dóna suport al dret dels pobles a l’autodeterminació a Catalunya.
Central de la resposta és una comprensió més detallada del contingut del dret dels pobles a la lliure determinació, inclòs el dret inclou el dret a la independència; pel que una població tindrà el seu propi estat. Tradicionalment, es fa una distinció entre el que es caracteritza per ser l’intern i l’aspecte extern del dret a l’autodeterminació.
El dret intern a la lliure determinació és un dret d’un poble dins d’un Estat existent, anem a
dir l’estat pare, a gaudir de certs drets. Hi ha una sèrie de documents de l’ONU, que més o menys determinen àmpliament el contingut de la norma, però com tantes altres normes internacionals, cal discutir el contingut. Alguns aspectes que sovint es destaquen, però, és l’oportunitat de participar en el procés democràtic en l’estat dels pares, la protecció contra la discriminació, el dret a parlar i a ser educat en la seva pròpia llengua i en general per mantenir les tradicions socials, culturals i religioses particulars del poble. En resum oportunitat en el marc de l’estat pare i en el marc raonable, per la legislació de posar i mantenir en forma conjunta i conrear la identitat de les persones. No hi havia, per tant, el dret intern a la lliure determinació.
El dret extern a l’autodeterminació generalment vol dir el dret d’un poble a trencar amb el propi Estat en contra de la seva voluntat i per formar el seu propi Estat independent. Aquest aspecte extern del dret a la lliure determinació té un abast molt limitat. Es reflecteix principalment en els anys 60 i 70 i fins ara pot ser vist com una expressió del principi que pobles de colònies d’ultramar, i que presenten una política de voluntat d’independència tenen dret a la mateixa. Això és més o menys una descripció dels actuals principis fonamentals de la lliure determinació.
Aquests principis de la lliure determinació és
les que es troben en una sentència significativa del Tribunal Suprem del Canadà el 1998 sobre la possible independència del Quebec del Canadà. La decisió, que he esmentat ja que probablement pot ser considerada d’estar en conformitat amb la llei actual, diu que el Quebec constitueix territorialment una part integrada de Canadà, i hi ha un dret internacional a la independència de l’estat pare. Declara la seva sentència que el govern d’un estat ha de representar a les comunitats que habiten al seu territori, sobre la base d’igualtat i sense discriminació i amb respecte a la seva autonomia en l’ordre intern de l’Estat, les persones tenen dret legal a la protecció de la seva integritat territorial; tot i que l’Estat té un marc jurídic internacional a no ser dividit.
Aquesta formulació, per descomptat, planteja la qüestió del que s’aplica si l’estat
pare no respecta el dret intern dels pobles a la lliure determinació. El poble té dret a la lliure determinació externa, és a dir, independència? La resposta tradicional és no. Un Estat probablement pot violar el dret a la lliure determinació interna, però no és així, com a tal, que el poble oprimit un dret a la independència. No obstant això, he de fer èmfasi que el Tribunal Suprem del Canadà en la seva decisió estableix que pot haver certes situacions extremes de violacions greus dels drets humans i la repressió de la població.
És el punt de vista del dret internacional, no és objecte de controvèrsia, i des del costat danès no
prenem posició molt detallada sobre els continguts específics d’un possible dret legal internacional, a la independència com una expressió de l’autodeterminació, però rebutjar el contrari tampoc. Com la meva descripció de la situació a Catalunya ara deixa clar, no és rellevant en aquest context. Aquí no es tracta d’una situació tan extrema que el dret internacional de Catalunya té dret a la independència.
Catalunya ha estat tractada a Espanya com una regió autònoma històrica. Això es fa en el reconeixement de la regió geogràfica, lingüística i arrels culturals que es remunten a l’Edat Mitjana. El paper polític de Catalunya ha jugat al llarg de la història, és, però, molt controvertida. Polítics Catalans destaquen històricament que Catalunya en tot el període fins al segle 18 va ser una nació independent i en diversos períodes, fins i tot una entitat política independent i sobirana. Això va canviar després de la Guerra de Successió Espanyola, que va començar el 1701. Va ser ocupada, incorporada i plenament integrada en l’Imperi espanyol el 1714. Catalunya va perdre tot el seu estat anterior. Per ujn nacionalista català aquest és un punt d’interrupció important en la història de la regió. Els partidaris de la unitat espanyola, per contra posen major èmfasi en què Catalunya mai ha estat un cos polític independent, sinó sempre relacionat amb altres Estats més grans. En l’Edat Mitjana els comtats catalans ja sigui vassalls dels reis francesos o subjectes al regne d’Aragó. El 1469 Catalunya fou part d’Espanya i s’ha mantingut des de llavors. Vist així el 1714 només és una confirmació d’aquest estat.
Amb la industrialització al segle 19, Catalunya
es convertí en una de les regions més riques i desenvolupades d’Espanya, i en aquest moment va sorgir el moviment polític modern català per a una major autodeterminació a la zona. El 1932, Catalunya va rebre la seva primera autonomia que es reconeix a la regió com una entitat separada. Es va donar el dret a posseir el parlament i el govern, així com les habilitats especials, entre altres coses, la salut i el benestar.
A partir de 1939
la dictadura espanyola va suprimir les diferències regionals a Espanya. Els moviments polítics regionals es van veure obligats a anar a l’exili, i es van imposar restriccions en l’aprenentatge i us de les llengües regionals, entre ells el català.
En la transició a la democràcia després de la mort de Franco en 1975, Ca
talunya es convertí en una de les 17 comunitats autònomes d’Espanya. La nova autonomia de la regió va ser adoptada per una àmplia majoria el 1979, i es van celebrar les primeres eleccions regionals lliures a l’any següent.
Un
Estatut d‘Autonomia aprovat el 2006 sota el llavors govern soiclaista de Zapatero, però va ser parcialment anul·lada el 2010 pel Tribunal Constitucional. El Tribunal va anul·lar 14 de 223 articles de l’Estatut i reescriví altres 23. Entre els elements anul.lats hi havia que l’autonomia es basa en drets històrics confirmant que s’anomeni Catalunya com a nació ja que la Constitució espanyola no reconeix altre nació que l’espanyola. Altres elements desestimats de l’Estatut és l’us l’idioma català a les escoles i en l’administració pública i mitjans de comunicació públics a costa del castellà, així com el model proposat de major autonomia financera a la regió.
La decepció de
l rebuig del nou estatut va provocar enormes manifestacions populars a Catalunya. Això és interpretat per molts com l’inici de l’actual moviment per l’independència, que es pot veure tant en la vida política i en les manifestacions posteriors.
Les regions espanyoles tenen per als estàndards europeus gran autonomia.
La salut i l’educació són competència regional. Algunes regions com el País Basc, Navarra i Catalunya tenen més autonomia que altres. Catalunya, per exemple. la seva pròpia policia, en substitució de les forces nacionals de policia. Pel que fa a l’idioma és el principal idioma de la regió i utilitzat per les institucions i els poders públics, així com les activitats de ràdio i televisió públiques en català. Les escoles públiques s’imparteixen en català.
Permetin-me concloure resumint: Com s’ha esmentat, Catalunya
una àmplia autonomia a escala europea, i marge per a l’ús del català com a llengua i per a desenvolupar la cultura en català. Després del meu examen dels aspectes jurídics internacionals del dret a l’autodeterminació, és també l’opinió del govern que en relació a Catalunya de cap manera pateix greus violacions dels drets humans i la repressió dels catalans. No hi ha una situació en què una supressió del dret intern sigui tan fastigós que la independència de l’estat pare ha de ser acceptada de dret públic. Per tant, és la posició del govern que en relació amb el debat sobre la possible independència catalana és una qüestió en la qual la interferència del govern danès ni és necessària ni desitjable.
La qüestió de la possible independència de Catalunya és un assumpte de Catalunya i el Govern espanyol a Madrid. Dono les gràcies a la paraula.

President: També gràcies des d’aquí a la ministra de Relacions Exteriors de la resposta. Després ens anem al debat, i és només el ponent dels seus autors, el Sr. Nikolayeva laj Villumsen.

Nikolaj Villumsen (EL): Gràcies. I gràcies a la ministra de la declaració. És un debat complex i interessant, que per descomptat ocupa gran part dels mitjans catalans i espanyols, sinó que també són rellevants per a nosaltres a Europa, ja que és de fet una discussió de principis sobre l’aplicació del dret a l’autodeterminació, i que referent a això – per descomptat, ja que ens afecta quan hi ha tensió en els nostres països europeus veïns.
Espero i desitjo que una discussió democràtica i pacífica es pot fer sobre la qüestió de l’autonomia de Catalunya. I he de dir que em preocupa que Espanya es va negar rotundament a obrir la possibilitat d’un referèndum – i que fins i tot ha portat
a judici contra els polítics del Parlament català per plantejar el debat.
Discussions sobre la independència, l’autodeterminació i la celebració de referèndums són, com he dit en l’exposició de motius, una part essencial del desenvolupament dels nostres Estats democràtics. És crucial per a la democràcia que les solucions es poden trobar a través de discussions polítiques pacífiques. Es requereix, al meu entendre, l’obertura democràtica i la voluntat de prendre les discussions necessàries per fer-hi front quan hi ha un aclaparador desig de celebrar un referèndum, tal com vam veure a Escòcia.
Els catalans tenen el seu propi idioma, ho han fet des de la dictadura de Franco va guanyar més autonomia, però la situació en els últims anys s’ha frenat. Com diu la ministre de Relacions Exteriors, el 2010 va introduir noves restriccions per a l’autonomia, i la qüestió de la independència és una prioritat a l’agenda en Catalunya actualment. Hi han hagut nombroses manifestacions de més de 2 milions de participants, i hi ha una discussió sobre el tema, que és molt gran i àmplia, tant en la premsa catalana com l’espanyola. Per això és molt urgent que tractem el cas en aquest moment, i també és important que recolzem un diàleg democràtic.
El Parlament català vol celebrar un referèndum el 9 de novembre d’aquest any. El Parlament espanyol s’ha negat a donar permís perquè aquest vot, i em preocupa que
el diàleg s’ha trencat. No correspon a Dinamarca examinar la qüestió a favor o en contra de la independència, però és important que nosaltres com una democràcia, i que a Europa entre els països democràtics estem discutint com podem establir límits sobre el debat sobre la independència i la possibilitat de celebrar un referèndum pugui tenir lloc. Per tant estic molt content que tenim el debat al Parlament avui, i és important per a mi que hi ha un ampli suport a la proposta que s’adopti, el que representa una àmplia majoria darrera. I vull presentar la proposta per a la seva aprovació en nom dels socialdemòcrates, els liberals, els radicals, SF, conservador, Aliança Liberal i l’Aliança:
Proposta per adoptar: »
El parlament danès assumeix l’explicació del govern dels aspectes jurídics històrics, polítics i internacionals vinculats a la situació a Catalunya i fa seva l’opinió que la qüestió de la independència de Catalunya és una qüestió per al diàleg pacífic i democràtic entre Catalunya i el Govern espanyol de Madrid “. (Proposta d’adopció no. V 52).

Sr. Søren Pind portaveu Liberal: Els liberals declaren la seva participació en l’adopció de la proposta.

Sr. Jacob Lund com a ponent socialista: Unitat ha plantejat un debat sobre com el govern va a donar suport al dret dels pobles a la lliure determinació – un debat que es planteja sobre la base de Catalunya. Una àmplia majoria al Parlament català i la comunitat catalana i el govern català vol celebrar un referèndum sobre la independència.
La qüestió de la independència és un tema emocional i el poble
danès està al costat de Catalunya. I hem de donar suport a un debat democràtic i pròsper en el tema. Com el president de Catalunya explica: “Vostè ha d’entendre que la identitat català es basa fonamentalment en la nostra llengua i la nostra cultura, no l’etnicitat. És la nostra medul·la espinal, i molts catalans volen la independència pel desig de preservar la nostra identitat. Per entendre el procés polític que experimentem a Catalunya en aquests moments, no és suficient per mirar l’economia o factors socials. És un desig de ser reconegut com a cultura i llengua al món “.
Hem de prendre-ho seriosament, però és important tenir en compte que Catalunya ja té en gran mesura la independència. Això vol dir que l’idioma català és el principal a la regió. El català és utilitzat per les autoritats i les institucions públiques i les estacions de ràdio i televisió públiques catalanes, i l’ensenyament de l’escola pública es fa en català.
A més, per als estàndards europeus en general a Espanya
hi ha un alt grau d’autonomia, per exemple, en la salut, l’educació i els assumptes regionals. Algunes regions tenen més autonomia que altres – incloent Catalunya, per exemple. tenir la seva pròpia policia. Però el ministre té la molt completa explicar.
Hem d’ajudar a promoure una discussió pacífica i democràtica en l’autogovern de Catalunya, i és important destacar que Catalunya no és una regió on es violen els drets humans o
les persones estan oprimides. Per tant, no és pot parlar sobre una situació on la seva lliure determinació interna es suprimeix en un grau que vol dir que el dret internacional ha d’acceptar una independència de l’estat pare. Des del costat danès, treballem en general en el món per a una àmplia gamma d’àrees per donar suport als elements que són fonamentals per al dret a la lliure determinació, per exemple mitjançant l’enfortiment dels drets socials, culturals i ajudant els estats amb la descentralització i el desenvolupament de les democràcies locals. Aquests són tots els elements que són importants en relació amb el dret a la lliure determinació. I els llocs on l’Estat realment assoleix la independència, ajudem en la construcció de noves administracions estatals i aparells de gestió.
Pel que fa a Catalunya, no hi ha dubte que la qüestió de la independència és un tema important per a una part significativa de la població. Cal prendre
-ho seriosament, incloent donant atenció i suport per al debat democràtic i beneficiós. Crec que el costat danès pot contribuir a un debat constructiu, donant-li l’atenció – i sabem que el govern danès no pot interferir en els assumptes que es consideren problemes entre el govern català i el govern espanyol a Madrid. Gràcies per paraula.

President: Gràcies a la ponent socialista. Per tant, és el Sr. Soren Espersen com a ponent Popular Danès.

Soren Espersen (DF): Gràcies. És normal que donar les gràcies als autors que han plantejat el debat. Exactament aquí, crec que vaig a fer una excepció. És difícil entendre per què hem de discutir aquí. Vaig a començar dient que estem d’acord amb el que el ministre d’Afers Exteriors ha dit que la seva explicació de com els aspectes jurídics són d’aquestes coses, i també la declaració en general. Creiem que per la nostra part, la idea que al Parlament hem d’intervenir en una discussió entre el govern regional de Catalunya i el Govern d’Espanya és estrany, perquè es tracta d’un país que està tan a prop nostre, un país que és membre de l’OTAN i la UE, i que tenim una estreta relació, que és un país lliure i un país democràtic. Crec que em sembla estrany que l’Aliança pot preveure que Dinamarca no té títol per intervenir en la discussió que hi és. Crec que de la mateixa manera, seria estrany si Espanya sobte tenia una opinió parlamentària sobre Groenlàndia i la independència de les Illes Fèroe. Em semblaria molt, molt estrany si un pogués imaginar una votació al Parlament espanyol sobre com s’ha d’anar amb Groenlàndia i les Illes Fèroe. Alguns de nosaltres probablement ens enfadaríem, em puc imaginar. Hi ha molts moviments secessionistes aquí i allà a Europa, això ho sabem. Escòcia s’ha esmentat. Hi ha País Basc, Còrsega, Gal·les i molts, molts altres, i el món hi ha centenars de moviments insurgents que, per una raó o una altra volen una secessió de la pàtria. Crec que és difícil per a nosaltres interferim en el que passa al seu voltant – especialment en un país on ja no hi ha cap tipus de repressió violenta de qualsevol minoria pública, com la situació a Espanya. Hem optat per no anar amb l’adopció, és a dir, tot i que és molt excel·lent. Hem optat per votar en balnc just per destacar que això és una cosa que el Parlament danès no hi pot interferir i no hi ha de ser involucrat. Gràcies.

President: Gràcies al ponent Popular Danès. Sra Lone Loklindt com a ponent radical.

Lone Loklindt (RV): Aliança ha volgut que nosaltres aquí al Parlament danès per decidir sobre la independència de Catalunya o, més aviat, que hem de decidir si anem a recolzar que les persones tenen dret a la seva autonomia respectant una àmplia majoria del Parlament català, la societat i el govern català per celebrar un referèndum sobre la independència. Ara estic força content que no hem de considerar el desig català per la independència.
M’agradaria dir gràcies per la declaració del ministre de Relacions Exteriors de que
ha donat alhora un repas històric i també una revisió de la legislació internacional posada al dia de com cal fer aquestes coses. El fet és que en tot cas no es pot afirmar que hi ha opressió brutal dels catalans. He estat a la Catalunya àmpliament autònoma, i si vostè visita la zona no tindrà dubtes que l’idioma principal és el català, i que les escoles també ensenyen el català, tenen Mossos d’Esquadra, televisió, etc. Això no canvia que volem que hi hagi un diàleg democràtic, i que ha d‘haver-hi el suport perquè el diàleg tingui lloc a Espanya entre els governs català i espanyol. És una tasca que tenen en comú, i per tant la Esquerra Radical pot donar suport a la opinió comuna, que hem copatrocinat.

President: Gràcies a la ponent radical. Per tant, és el Sr. Holger K. Nielsen com a ponent de SF.

Holger K. Nielsen (SF): Gràcies al Ministre de Relacions Exteriors per la seva declaració, que va ser una anàlisi relativament clínica del dret internacional i els elements històrics en això. Així que no tinc res a qüestionar. Quant a la política, crec que potser val la pena discutir-la perspectiva. Crec que hi ha molts de nosaltres que estan fascinats pere Catalunya. No es tracta només de FC Barcelona, ​​com vostè sap, juga aquesta nit a Munic, però també sobre el paper de Catalunya en la història moderna espanyola. Si ens remuntem a la Guerra Civil espanyola, veiem que molts estaven amb Catalunya on les forces democràtiques es van desenvolupar. George Orwell va escriure el seu famós llibre “Homenatge a Catalunya” en aquest context. No hi ha dubte que en la lluita contra el règim de Franco foren els catalans durant tot el franquisme els que van empènyer l’oposició a Franco i en aquest context juguen un paper molt important. Quan pensem en la cultura catalana, molts de nosaltres hem visitat la zona, li dóna una fascinació especial a Espanya.
Per tant, jo també crec que
es important parlar-ne aquí. És un lloc on hi ha un moviment que vol més autonomia. Entenc que no és l’autonomia que està en l’agenda. És més decepció el el retrocés en les negociacions entre els catalans i el Govern espanyol. Per tant, es podria haver ampliat la discussió en altres àrees. En qualsevol cas, jo diria i molt espero que pot haverhi alguns resultats de les discussions que s‘han de fer entre Barcelona i Madrid sobre les circumstàncies futures dels catalans i que també s’arrangin junts democràticament.
Una de les coses que hem de tenir en compte és que la discussió
sobre minories passa a molts llocs d’Europa – hi ha una perspectiva europea més àmplia. Aquí es maneja d’una manera pacífica. Hi ha massa exemples d’incidents violents, de moviments de resistència, per no entendre què hi ha cert espai per a un desenvolupament democràtic i pacífic. S’ha vist en una altra banda, a Espanya, per exemple, sense que jo digui dir que és per Madrid la raó per la qual els bascos van actuar com ho van fer, però no obstant això, és una cosa que tenim una responsabilitat compartida. Per tant, crec que d’alguna manera, podria ser una bona idea si a la UE i Europa té una petita discussió més fonamental sobre com hem de manejar aquestes diferents demandes de les minories de més autonomia, i els drets que puguin tenir.
És
de molta, molta d’actualitat la qüestió de com exemple Ucraïna, l’ex Uvraine Oriental ha de ser manejada, i part de la política de la danesa oficial estipula que ha d’haver-hi més autonomia i- així que sense la raó és la pura anarquia, perquè seria molt, molt terrible si no hi ha de sobte una situació completament anàrquica on les fronteres simplement canvien sense previ avís. Hi ha d’haver ordre, i ha d’haver alguna forma de legalitat darrere d’això.
Però crec que és molt bo tenir una discussió de la mateixa, també
com a continuació del que ha succeït a Escòcia i el que podria ser d’exemples en altres parts. Per tant, crec que tenim raó en seguir la discussió que es celebri entre el govern català i el govern de Madrid, és clar sense per això interferir en ella. Estic totalment d’acord en que seria completament equivocat.

http://www.folketingstidende.dk/RIpdf/samling/20141/forhandlinger/M91/20141_M91_helemoedet.pdf#nameddest=F28

 

 

 

21 May 2015 - Posted by | Verges Report

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: